تفاوت كيفيت تصوير HD و FULL HD در دوربين مداربسته

۲ بازديد

تفاوت كيفيت تصوير HD و FULL HD در دوربين مداربسته

سيستم هاي نظارت تصويري HD و مگاپيكسلي موضوع بحث بر انگيزي در حوزه صنايع امنيتي محسوب مي شوند در اين مقاله قصد داريم تا به طور كامل در مورد تفاوت كيفيت تصوير HD و FULL HD در دوربين مداربسته صحبت كنيم.

حجم

دوربين مدار بسته HD چيست ؟

فرمت High Defenition و يا به اختصار HD از لحاظ لغوي به معناي كيفيت بالا مي باشد. دوربين هاي مدار بسته هايك ويژن در انواع مختلفي توليد شده و  داراي كيفيت تصوير و يا رزولوشن متفاوتي هستند. HD در واقع همان رزولوشن ???*???? پيكسل است كه به آن 720 نيز گفته مي شود. پس منظور از HD همان رزولوشن 720P است و دوربيني كه داراي اين رزولوشن است را دوربين 720 يا HD نيز مي نامند. اين رزولوشن تقريبا برابر با 1 مگاپيكسل است. اعداد 720 و 1080 به رزولوشن هاي افقي اشاره دارند. بنابراين، دوربين هاي HD با رزولوشن 720p تصاويري با 1280×720 پيكسل ارائه مي كنند. كيفيت HD كيفيت قابل قبولي در دوربين هاي مداربسته محسوب مي شود و امكان زوم كردن و مشاهده سوژه هاي نه چندان جزئي نيز در آن وجود دارد. تصاوير گرفته شده توسط دوربين هاي 720 به نسبت داراي حجم كمتري هستند، از اين رو پهناي باند در دوربين هايك ويژن و فضاي ذخيره سازي به مراتب كمتري نسبت به دوربين هاي با رزولوشن هاي بالاتر اشغال مي كنند. به همين دليل استفاده از آنها رايج تر است.

حجم

 

 

 

 

  • تجزيه و تحليل فرمت هاي HD:
  1. 720p ( 720×1280 – 720 lines, progressive scanned)
  2. 1080i (1080×1920 – 1,080 lines, interlaced scanned)
  3. 1080i (1080×1920 – 1,080 lines, progressive scanned)

   ???تعداد خطوط / پيكسل ها و نوع اسكن مهم است چرا كه هر چه تعداد خطوط / پيكسل ها بيشتر باشد تصوير با كيفيت تري خواهيم داشت.

 

 

 

 

حجم
تفاوت HD و Megapixel

فرمت HD مي تواند زير مجموعه اي از مگاپيكسل باشد. HD با رزولوشني خاص، در نرخ فريمي معين و در نسبت ابعادي مشخص از تصوير تعريف مي شود. هر دوربين مداربسته با رزولوشني بيش از يك ميليون پيكسل، يك دوربين مگاپيكسل محسوب مي گردد. در بازار سيستم هاي نظارت تصويري در محدوده مگاپيكسل كمترين رزولوشن 1.3 مگاپيكسل است كه برابر با 1280×1024 پيكسل(يا 1.3 ميليون پيكسل) است. در حال حاضر نيز شاهد دوربين هايي با رزولوشن 10 مگاپيكسل نيز در بازار هستيم. پس از لحاظ فني دوربين مداربسته با كيفيت HD، جزء دوربين هاي مگاپيكسلي محسوب نمي گردد.

حجم

 

 

 

 

يكي از مزاياي اصلي دوربين هاي مدار بسته HD اين است كه به راحتي مي توان آنها را جايگزين دوربين هاي آنالوگ قديمي و تيوي لايني نمود زيرا با سيستم هاي  NTSC يا PAL كاملا مطابقت داشته و ديگر نيازي به هزينه هاي اضافي براي كابل كشي جديد نخواهيد داشت.

 

 

 

 

حجم

دوربين مدار بسته Full HD چيست ؟

با پيشرفت تكنولوژي دوربين هاي Full HD به بازار آمدند. Full HD بيانگر رزولوشن ????x???? پيكسل مي باشد و از نظر مگاپيكسلي نيز معادل با 2 مگاپيكسل است. بالطبع دوربين هاي مدار بسته Full HD داراي كيفيت تصوير بهتري نسبت به دوربين HD يا 720 بوده در نتيجه ميزان بيشري از فضاي ذخيره سازي و پهناي باند را نيز مصرف مي كنند. اما مزيتي كه دوربين هاي FULL HD دارند اين است كه با توجه به كيفيت بالاي تصاوير در آن ها امكان مشاهده جزئيات بيشتري از تصوير امكان پذير است.

حجم

تفاوت HD  و Full HD

·كيفيت تصوير

اصلي ترين تفاوت ميان دوربين هاي HD و FULL HD كيفيت تصوير يا رزولوشني است كه به نمايش مي گذارند. كيفيت تصوير دوربين هايي با رزولوشن 1080 نسبت به دوربين هاي 720 بسيار بهتر است، لذا توصيه مي شود براي مكان هايي كه مسائل امنيتي و نظارت تصويري در آنها از حساسيت بالايي برخوردارند از دوربين هاي FULL HD استفاده شود.

·پهناي باند و فضاي ذخيره سازي

در سيستم هاي مداربسته هر چه كيفيت تصاوير بالاتر مي رود بالطبع حجم آن ها نيز بيشتر مي شود و براي انتقال به پهناي باند بيشتري نياز خواهد بود. همچنين براي ذخيره سازي نيز نيازمند فضاي بيشتري هستند. به همين دليل دوربين هايي با رزولوشن 1080 نيازمند پهناي باند و فضاي ذخيره سازي بيشتري هستند.

·قيمت

از ديگر تفاوت هاي مهم ميان دوربين هاي HD و  FULL HD هزينه اي است كه بابت خريد آن ها پرداخت مي كنيد. طبيعتا قيمت دوربين  هاي 1080 از دوربين هاي 720  بالاتر است به همين دليل احتمال دارد كه اين دوربين ها چندان مورد استقبال مشتريان قرار نگيرند. مضاف بر اين در سيستم هاي مداربسته اي كه از دوربين هاي 1080 استفاده مي شود مي بايست از NVR هاي قوي تري استفاده شود كه باز هم منجر به بالا رفتن هزينه ها مي گردد. از طرفي براي مشاهده بهتر تصاوير  FULL HD بايد از نمايشگر هايي استفاده كرد كه رزولوشن پخش مناسبي داشته و بتوانند تصاوير دوربين ها را با همان كيفيت به نمايش بگذارند. بنا بر اين در كل هزينه سيستم هاي مداربسته اي با كيفيت FULL HD بالاتر است و شايد كمتر مورد توجه مشتريان قرار گيرد.


هوش

هوش مصنوعي | استراتژي هايك ويژن

هوش

هوش مصنوعي يكي از مسائل بحث برانگيز در دنياي تكنولوژي است. از اين نظر نيز در سال هاي آتي شاهد استفاده گسترده از تكنولوژي هوش مصنوعي در صنايع امنيتي خواهيم بود. هايك ويژن يكي از شركت هاي پيشرو در تامين امنيت و ارائه راهكارهاي امنيتي بر مبناي هوش مصنوعي مي باشد.

 

https://tiamcctv.com/product/ds-7608ni-q1-8p/

https://tiamcctv.com/product/dvr-116g-f1/

https://tiamcctv.com/product/td-9483e3d-az-pe-ar5/

https://tiamcctv.com/product/ds-2ce56d0t-ir/

تا كنون نظري ثبت نشده است
امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد