مهندسي بافت چيست؟ تعريف، تاريخچه و کاربرد

۱ بازديد

مهندسی بافت چیست؟ تعریف، تاریخچه و کاربرد

 

مهندسی بافت | Tissue Engineering مجموعه‌ای از تکنیک‌ها برای تولید یا بازسازی بافت است که هدف آن در درجه اول، ترمیم یا بهبود عملکرد بافت‌های بدن انسان است. از دیگر اهداف رشته مهندسی بافت می‌توان به غربالگری داروها و تولید گوشت مصنوعی نیز اشاره کرد. محصولات مهندسی بافت با ایمپلنت‌های پزشکی، که دستگاه‌های فنی ساخته شده از مواد مصنوعی و بدون بخش‌های بافت زنده هستند، متفاوت می‌باشند.

مهندسی بافت، اصول مواد و پیوند سلولی را برای توسعه بافت‌های جایگزین و یا ترویج بازسازی درون‌زا ترکیب می‌کند. این رویکرد در ابتدا برای رسیدگی به شکاف حیاتی بین تعداد فزاینده بیماران در لیست انتظار برای پیوند عضو به دلیل نارسایی در مرحله پایانی و تعداد محدود اعضای اهدایی موجود، طراحی شد.

تاریخچه مهندسی بافت

 

اولین کار­های تحقیقاتی در زمینه‌ی مهندسی بافت توسط دکتر لانگر انجام شد که به عنوان بنیان‌گذار و پدر رشته مهندســی بافــت شناخته می‌شود.

کار اولیه در این رشته، هنگامی که این رشته برای عموم مردم و سایر محققان این رشته ناشناخته بود، در آزمایشگاه دکتر لانگر در مؤسسه‌ی فناوری ماساچوست (MIT) انجام‌گرفت.

 

در سال 1976، دکتر لانگر، شواهدی را برای رهاسازی کنترل­‌شده­‌ی مولکول‌‎‎­های بزرگ از شبکهها­‎‎‎ی ماتریسی پلیمری سه بعدی ارائه داد و زمینه را برای تحقیقات بیشتر در رهاسازی کنترل‌شده‌ی دارو فراهم کرد. در این پژوهش، چندین ماده بر اساس پاسخ التهابی و بر اساس نتایج ارزیابی شدند و دو ماده، هیدرون-گوگرد و کوپلیمر اتیلن-­وینیل­استات، به­ عنوان حاملان آزاد­سازی کنترل­‌شده مورد آزمایش قرار گرفتند.

پیشرفت و ظهور رشته

 

نکته­‌ی اصلی در تولد این رشته‌­ی نوظهور در اواسط دهه 1980 این بود که دکتر جوزف واکانتی از بیمارستان کودکان به دکتر لانجر از دانشگاه ام‌آی‌تی آمریکا مراجعه کرد تا ایده‌ای را برای رشد و آینده‌­ی این علم ارائه کند. این ایده، ساخت داربست­‌های مناسبی جهت تحویل سلول بود که برخلاف سلول­‌های کاشته شده بر روی داربست­‌های طبیعی، دارای ویژگی‌­های فیزیکی و شیمیایی­ غیرقابل دستکاری بودند.

 

دکتر واکانتی مطالعات گسترده‌­ای را برای تولید معادل بافت عملکردی با استفاده از شبکه انشعاب پلیمرهای زیست سازگار / زیست تخریب پذیر مصنوعی پیکربندی شده به عنوان داربست‌های بذر شده با سلول‌های زنده طراحی و اجرا کرد.

 

رشته مهندسی بافت طی یک دهه‌ی گذشته به­‌طور چشمگیری گسترش یافته است و چندین آزمایشگاه بزرگ تحقیقاتی و مراکز مهندسی بافت در سراسر جهان وجود دارد و همچنین این رشته همواره همراه با مسائل چالش برانگیز، لذت بخش و به یاد ماندنی بوده است.

اجزاء کلیدی مهندسی بافت

 

اجزاء کلیدی فرآیند مهندسـی بافت عبارتند از:

 

سلول‌ها، سیگنال‌ها و داربست های مهندسی بافت

 

یک | بافت یا نمونه سلولی که هسته و نقطه شروع فرآیند را تشکیل می‌دهد.

ثانیاً | داربستی که سلول‌ها را حمل کرده و حمایت می‌کند و رشد بافت را به شکل هندسی و موقعیت مطلوب، هدایت می‌کند.

و جزء سوم، محیطی از مواد سیگنال و تغذیه و غیره است که کشت سلولی در حال رشد یا بذر بافت را به سمت خواص بیولوژیکی مورد نظر، از جمله اندازه و شکل هندسی و ویژگی‌های عملکردی زیستی هدایت می‌کند.

داربست های مهندســی بافــــت باید دارای ویژگی های خاصی از قبیل غیر سمی بودن، زیست سازگاری، زیست تخریب پذیری، متخلخل بودن، آب دوستی و چسبندگی سلولی باشند. شرکت فناوری بن یاخته  https://bonbiotech.ir/

منبع :  https://mub.me/nFUb

https://llk.dk/5zjlly

 

https://www.twitch.tv/tamikahayes2

https://www.openstreetmap.org/user/TamikaHayes2

https://www.tripadvisor.com/Profile/484tamikah

https://www.4shared.com/u/x97BK_WI/TamikaHayes2.html

https://www.zillow.com/profile/TamikaHayes2

https://www.indiegogo.com/individuals/30074769

https://www.mixcloud.com/TamikaHayes2/

https://hubpages.com/@tamikahayes

https://unsplash.com/@tamikahayes2

https://www.evernote.com/shard/s354/sh/38cf241e-285d-631a-d41a-14ff0ebb8c80/edb586a54d159beab765d8f5c8804a2d

https://www.liveinternet.ru/stat/bonbiotech.ir/

https://coub.com/tamikahayes2

 

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.